Telefon: +372 627 6100 E-post : ekja@ekja.ee

Uudis

27
okt.

Helsingi Sadama keskkonnateadlikud valikud

Helsingi Sadam on suurim rahvusvahelise reisijate veo- ja kaubasadam Soomes. Lisaks kuuluvad Helsingi Sadama alla ka Lõuna- ja Läänesadamad, Katajanokka sadam, Hernesaari kruiisisadam, Vuosaari kaubasadam ning Loviisa sadam. Peamine tegevus on seotud reisijate teenindamisega, mille arv ulatub 12 miljonini aastas. Seoses suuremahulise kinnisvaraarendusega sadama lähistel, on kaubakäitlemine viidud Helsingi kesklinnast välja uude Vuosaari kaubasadamasse.

Laevadelt reovee vastuvõtmine

Keskkonnakaitse seisukohalt on Helsingi Sadama viimaste aastate olulisemad investeeringud tehtud laevadelt reovee vastuvõtmiseks ning suunamiseks linna kanalisatsioonisüsteemi. 2016. aastal toimunud Rahvusvahelise Mereorganisatsiooni merekeskkonna kaitse komitee 69ndal istungil kuulutati esimese regioonina terves maailmas Läänemeri MARPOLi konventsiooni IV lisa (reovesi) osas eripiirkonnaks. Otsuse kohaselt keelustatakse reisi- ja kruiisilaevadelt Läänemeres reovee merre laskmine alates 2019. aastast.  Sadamates peavad olema selleks ajaks tagatud piisava võimsusega vastuvõtuseadmed, mis suudavad vastu võtta laevadelt kogu reovee, põhjustamata laevadele põhjendamatut seisuaega.

Käesolevaks ajaks on  Helsingi Sadama kõik kaid varustatud vajalike vastuvõtuseadmetega ning liinilaevad enamasti seda võimalust ka kasutavad. Lisaks soodustab Helsingi Sadam laevaomanikke sadamatasude allahindlusega 10% juhul kui laev suunab reovee sadama kanalisatsioonisüsteemi. 2016. aastal kasutas Helsingit külastanud kruiisilaevadest reovee äraandmise võimalust ligikaudu 90%.

4 sadama koostöö

Olulisteks keskkonnaalasteks probleemideks on sarnaselt Tallinna Vanasadamaga ka Helsingi Sadamas laevadelt tulenev müra ja õhusaaste. Reisilaevade kaid Helsingis, Stockholmis, Tallinnas ja Turus asuvad kõik kesklinna vahetus läheduses.

Rohkem müra põhjustavad laevad paigutatakse ööseks kaugematele kaidele ning müra ja õhusaaste vähendamiseks on Katajanokka terminalis loodud võimalus ühendada laevad linna elektrivõrku.

Kuna laevade poolt põhjustatud õhusaaste, müra ja vibratsioon omavad, eriti nende koosmõjus, negatiivset mõju olemasolevatele ja tulevastele naaberalade elu- ja tööruumidele, näevad neli sadamat negatiivsete keskkonnamõjude vähendamise ja kõrvaldamise ühe võimalusena silduvate reisilaevade ühendamist kalda elektrivõrguga. Seetõttu on 4 sadamat, Tallinna Sadam, Helsingi Sadam, Stockholmi Sadam ja Turu Sadam, sõlminud vastastikuse mõistmise memorandumi laevadele ühtse kalda elektrivõrgu ehitamise ettevalmistamiseks. Eesmärk on aktiivselt panustada keskkonna negatiivsete mõjude vähendamisesse ja ühtsete põhimõtete alusel tegutsemisesse.

Uuenenud Lääneterminal

Külastuse käigus tutvustati meile uut reisiterminali Läänesadamas, mis alustas oma tegevust 2017. aasta alguses. Terminalis on kasutuses kaasaegne soojustagastusega ventilatsioonisüsteem ning merevee baasil jahutussüsteem.

Uue terminali kaile on paigaldatud uudne automaatne sildumissüsteem. Süsteem koosneb kuuest seadmest, mis hoiavad laeva köite asemel kai küljes kinni vaakumi abil (vt foto). Automaatne sildumissüsteem on keskkonnakaitseliselt seisukohalt oluline, kuna laeva sildumisele kuluva aja vähenemisega tekitab laev sadamas vähem õhusaastet.

Viimastel aastatel on oluliselt panustatud ka energia säästmisele. Energia säästmiseks paigutati 2015. aasta lõpus pilootprojekti raames esimesed päikesepaneelid Vuosaare sadama müratõkkeseinale, et saada kogemusi kuidas nad sadamatingimustes toimivad. Uue Läänesadama terminali rajamisel võeti aga kasutusele juba üle kahe korra võimsamad päikesepaneelid, mis paigutati reisijate galerii katusele.  Päikesepaneelid tagavad suures osas terminalihoone valgustuse, kus on kasutusel vaid LED valgustid.

Artikli kirjutas Tallinna Sadama keskkonnajuht Ellen Kaasik, kes osales 14.-15.septembril 2017 toimunud EKJA külastusreisil Helsingisse.

Lääneterminali kaidel on automaatne sildumissüsteem, mis kasutab tavapäraste köite asemel vaakumsüsteemi. Automaatne sildumissüsteem on keskkonnakaitseliselt seisukohalt oluline, kuna laeva sildumisele kuluva aja vähenemisega tekitab laev sadamas vähem õhusaastet.

You are donating to : Greennature Foundation

How much would you like to donate?
$10 $20 $30
Would you like to make regular donations? I would like to make donation(s)
How many times would you like this to recur? (including this payment) *
Name *
Last Name *
Email *
Phone
Address
Additional Note
paypalstripe
Loading...

Liitu Rohelise Kontori uudiskirjaga!

 

Vali list

Oled listiga liitunud. Aitäh!